onsdag 8 april 2015

Färdiglimmat. Trodde jag (ny quad del 5)

Efter mycket kletande och väntan på att lim skulle torka tyckte jag mig vara klar med den mekaniska delen av ramen. Medan jag byggde den tyckte jag att armarna var otroligt styva så jag bestämde mig för att skippa stagen mellan främre och bakre motorfästen. När limmet till motorfästena torkat och jag monterade första motorn märkte jag dock att medan den var grymt stabil i x-y-z led så var den lite sladdrig i vridled. Klart styvare än F450 och F550 armarna men utrymme för föbättring fanns.

Det är ju inte mycket som håller den i vridled egentligen så på med parallellstagen då.
 Det blev rejält trångt att få dit stagen mellan motorns fästskruvar men med lite kreativt filande gick det.
För att inte limma fast skruvarna fick jag sätta en liten droppe lim där staget mötte motorfästet medans skruvarna satt där och styrde in staget. När limmet torkat skruvade jag loss skruvarna och limmade resten.
 Jag var ju förutseende och satte på krympslang på armarna för att leda kablarna till ESC:erna genom, jag hade tänkt sätta ESC:erna under motorerna men jag ångrade mig och satte dom på armen istället. Jag klippte bort det gamla höljet så jag kunde löda motorns kablar direkt på ESC:ernas kretskort. Sen drog jag på ny krympslang på dom. Ny och ny förresten, den har legat ute i garaget sedan början av 90-talet. Den fick mig att inse hur mycket bättre krympslang har blivit. Nu kan man ju krympa med en hårtork, den här krävde rejält mer värme för att krympa. Inte blev det snyggt heller.
 Kisar man lite så kan man på bilden se hur jag lött fast ESC:n pluspol i bottenplattan. Minuspolen sitter på lockplattans undersida. Man kan också skymta mottagaren som jag använde för att se så att motorn snurrade åt rätt håll innan jag krympte fast slangen. Eller ja, jag gjorde det på dom tre sista motorerna, den första fick jag flytta för jag kom inte på att jag skulle testa förrän jag krympt slangen och den snurrade naturligtvis åt fel håll.
 Ganska enkel kabeldragning av elektroniken på den här kärran. 4 motorstyrkablar och plus och minus. Om det visar sig att den flyger bra kanske jag hänger på en gimbal och lite positionsljus men det drar jag kablar till senare i så fall.
 Sådär, all fast el i ramen är färdigdragen. Nu är det bara mottagare, satellit, apm, gps, kompass och telemetri kvar att montera.
Tur att jag bara kan lossa fyra skruvar och lyfta elekronikboxen med allt det där färdigt från en annan ram. Nu var det ju en hex jag tog den från så jag fick flasha om apm:en till quad. Sen fick jag ju pyssla lite med parametrarna också, jag hade ju inget sånt sparat till den nya ramen. Att flytta tillbaka lådan blir mycket lättare, bara att flasha och ladda in dom sparade parametrarna för den hexan. Det ska nog inte ta mer än 10 minuter på sin höjd.






Jag var ju naturligtvis tvungen att testa om den flög när jag kommit så här långt och jodå, den flyger allt. Hur väl vet jag inte, jag flög bara fem sekunder eller så, grannarna kanske inte uppskattar propellerljud halv tolv på natten. Det får bli en test på lunch i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar