torsdag 9 april 2015

Världens simplaste verktyg för att demontera linsen på goPro

Detta är väl inte direkt ett uavinlägg men jag kvaddade linsen satt den på en quad så jag tar det som ett kryphål för att publicera det här. Linsen på GoPro är skruvad och limmad och söker man på hur man ska få bort den så rekommenderas en rörtång, ugn och våld.

Det kändes lite väl brutalt för mig så jag tog en bit 10 mm nylon från skärbrädan jag slaktade som distanser när jag limmade quadden och borrade ett 16 mm hål i den. Den yttre omkretsen på GoPro-linsen är 16 mm så den passade precis. Sen sågade jag ur en bit för att kunna klämma åt om linsen. Tanken var att använda en polygrip för att klämma om nylonbiten som i sin tur skulle gripa om linsen.
Innan man försöker skruva loss linsen ska man stoppa in kameran i ugnen i 30 grader i en halvtimma.
Innan jag gjorde det så testade jag att sätta klämman på linsen, klämma åt och vrida för att se att jag fick ordentligt grepp. Knak sa det och limmet lossnade! Sen var det bara att skruva ur den gamla och i med den nya.
Lätt att fokusera var det också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar